محل لوگو

کتاب صوتی هفت عادت مردمان موثر استفان کاوی


کتاب صوتی هفت عادت مردمان موثر استفان کاوی

استفان کاوی،برای امریکایی ها،هم پای سقراط است.ذهن را به نکات پایداراز جمله ارزش ها،خانواده و روابط اجتماعی سوق می دهد.

(برایان تریسی،نویسنده)

estefan

کتاب «هفت عادت مردمان موثر» استفان کاوی، شهرت جهانی دارد.کاوی صاحب موسسه‌ای به نام (کانون بین‌المللی رهبری کاوی) است که فعالیت‌های وسیعی را به عنوان مدرس و مشاور در بیش از نیمی از ‌۵٠٠ شرکت موفق در آمریکا آغاز کرد. کاوی مقالات بسیاری در زمینه رهبری، کارایی فردی و سازمانی و روابط خانوادگی و اجتماعی تالیف کرده است. او سخنران زبردست و نویسنده‌ی برجسته‌ای است که همواره کتاب‌هایش درصدر پرفروش ترین کتاب‌های مدیریتی قرار گرفته و به زبان‌های مختلف منتشر شده است.کتاب (هفت عادت مردمان موثر ) تاکنون به ‌۴٠ زبان زنده دنیا ترجمه و در بیش از ‌١۵ میلیون نسخه در ‌٧٠ کشور به فروش رفته است. این کتاب بیش از ‌١٠ سال در فهرست پرفروش ترین کتابهای جهان قرار داشت.در سال ‌١٩٩۶ مجله تایم (کاوی) را به عنوان یکی از ‌٢۵ آمریکایی تاثیرگذار عنوان کرده است.

 

هفت عادت مردمان موثر،در یک نگاه:

۱-عامل بودن.

۲-ذهنآ از پایان شروع کن.

۳-نخست به اولین ها بپرداز.

۴-طرز فکر برنده – برنده.

۵-اول فهمیدن و سپس فهماندن.

۶-نیروی جمعی ایجاد کنید.

۷-اره ات را تیزکن.

در زیر، هریک از این هفت عادت را به اختصار بررسی می کنیم.

 

عادت اول :عامل بودن

عامل بودن یعنی مسوولیت کار خود را برعهده گرفتن، ملامت نکردن اوضاع و شرایط یا اشخاص، …. نقطه مقابل عامل بودن، واکنشی بودن است. مردمان موثر عاملند،یعنی مسوول هستند و رفتارشان حاصل تصمیم و انتخاب آگاهانه خودشان است.یکی از بهترین راه­ها برای تشخیص میزان عامل بودن خود این است که ببینیم وقت و انرژی خود را صرف چه چیزهایی می­کنیم. می­توانیم حلقه نگرانی خود را از حلقه چیزهایی که درباره آنها نگرانی بخصوصی نداریم جرا کنیم. با نگاه کردن به موارد درون حلقه نگرانی خود درمی­یابیم که چه چیزهایی بیرون از اختیارمان قرار دارند و در مورد کدام چیزها می­توانیم کاری انجام دهیم. این دسته در دایره کوچکتری بنام حلقه نفوذ قرار می­گیرند. با تمرکز بر این حلقه می­توان آن­را گسترش داد تا جایی که حتی بزرگتر از حلقه نگرانی شود. بدین ترتیب است که همواره به نگرانی­ها پاسخ مناسب خواهیم داداساسی­ترین عادت عامل بودن است. عامل بودن یعنی مسوولیت کار خود را برعهده گرفتن، ملامت نکردن اوضاع و شرایط یا اشخاص، …. نقطه مقابل عامل بودن، واکنشی بودن است. مردمان موثر عاملند، یعنی مسوول هستند و رفتارشان حاصل تصمیم و انتخاب آگاهانه خودشان است.

 

عادت دوم :ذهنآ از پایان شروع کن

ذهنا از پایان آغاز کنید یعنی به روشنی مقصدتان را بدانید. تا بدانید که می خواهید به کجا برسید.شروع از پایان، در ذهن: عادت دوم ما را تمرین می دهد تا پیش بینی کنیم که آینده موضوع موردنظرمان چگونه خواهد بود و یادآور این ضرب المثل قدیمی است که اگر نمی دانید کجا می خواهید بروید، همه راهها شما را به مقصد می رساند«. شروع ذهنی از پایان می گوید که آنچه می خواهید بدان برسید را تجسم کنید. آینده تا به امروز ما را به مقصد راهنمایی می کند، چیزی که با کمک نتیجه نهایی ایده ال به آن معنا می بخشیم با تمام مزایا و ویژگیها، مثبت و بدون هرگونه عیب یا ضرری همان چیزی است که استفان کاوی در تشریح عادت دوم در کتاب خود بیان داشته است.

اغلب به عنوان فرد یا گروه آنقدر به کاری که در دست داریم مشغولیم و می خواهیم از نردبان ترقی بالا رویم که متوجه نمی شویم که از همان نخست نردبان به دیوار نادرست تکیه داشته است،این یعنی نداشتن رهبری.

راه حل بیشتر مشکلات زناشویی هم رهبری بیشتر و مدیریت کمتر است.

برای اینکه هر چه سریعتر اختیار زندگی تان را به دست بگیرید دو راه اساسی وجود دارد:

۱- هدفی برای خود تعیین کنید و متعهد شوید که به هدفتان برسید

۲- عهدی ببندید و حتما بر سر پیمان خود بایستید.

 

عادت سوم : نخست به اولین ها بپرداز

نخست به اولین ها پرداختن: عادت سوم به طور مشخص به روشها و راههای رسیدن به تجسم تعریف شده در عادت دوم پرداخته است. به این ترتیب که به سمت عمل کردن گام بر می داریم.

برخی از روشهای رسیــــدن به بهترین راه حل در این تئوری، مانند افـزایش درجه ایده الی، رفع تضادها، استفاده از منابع موجود بدون افزودن منبع جدید، به ما کمک می کنند تا تشخیص دهیم کدام راه حل قوی تر و ثمربخش تر از بقیه است.

مردمان موثر به جای مدیریت زمان به مدیریت خویشتن می پردازند.یعنی به جای واکنش نشان دادن به مسایل اضطراری،یا امور بی اهمیت، به الویت ها و ارجحیت های خود توجه می کنند.

مدیریت موثر یعنی نخست امور نخست را قرار دهید.ر هبری تعیین میکند که ” امور نخست” کدامند.

 

ماتریس استفان کاوی

اولویت بندی کارها :

ربع اول: کارهایی که هم مهم اند و فوری،کارهایی که باید حتمآ انجام شوند.

ربع دوم :کارهایی که مهم هستند ولی فوری نیستند،کارهایی که بهتر است انجام شوند.

ربع سوم :کارهایی که مهم نیستند ولی فوری اند،کارهایی که انجام دادنش خوب است.

ربع چهارم :کارهایی که نه مهم هستند ونه فوری،باید انها را به دیگران سپرد.

برای درک بهتر مطالب فوق میتوانید مقالات بیشتری در سایت زندگی ناب تحت عنوان (سیستم سازی عملکرد) مطالعه کنید،پیشنهاد تیم زندگی ناب برای شما مطالعه کتاب«پنج پل توانگری» نوشته مهدی حدادیان شاد است.

 

عادت چهارم : طرز فکر برنده – برنده

مردمان موثر، تفکر برنده – برنده دارند؛ همان طور که این تئوری به ما کمک می کند تا به وسیله روشهای نظام یافته به راه حل برنده – برنده دست یابیم. دو چیزی که بسیار به یکدیگر نزدیک و متصل هستند.

به عنوان مثال، مذاکره بین دو نماینده از دو سازمان را تصور کنید. تصور مرسوم آن است که دو فرد مقابل هم و در دوســـــــوی میز می نشینند و به گفت وگو می پردازند. این در حالی است که در یک مذاکره با منطق بـــــرنده – برنده، هردو طرف به یک سمت میز می آیند و با نشستن در کنار هم، فارغ از دغدغه اینکه صرفاً هریک چه منافعی از دیگری عایدش خواهد شد، به افق گسترده دنیای امکان پذیرها و منــــافع ناشی از همراهی یکدیگر می اندیشند.

مفهوم نگرش برنده / برنده این است که همواره جویای منافع متقابل و دو یا چند جانبه باشید.در عادت ۴ جایی برای رقابت و مقایسه وجود ندارد.زیرا در عادت ۴ ، کار گروهی و همکاری و برنده شدن همه کسانی که در ان ذینفع اند الزامی است. در عادت ۴ به جای من می گوییم ” ما” . برای این ” ما” نه کمترین بلکه بیشترین را می طلبید و بوجود میاورید.

نگرش برنده – برنده می گوید علاوه بر نیکی باید سرشار از شهامت باشید.علاوه بر همدلی باید اعتماد به نفس داشته باشید و علاوه بر با ملاحظه بودن باید شجاع باشید.ایجاد تعادل میان شهامت و ملاحظه امری اساسی است.

ملاحظه بالا و شهامت پایین نتیجه اش نگرش ” بازنده- برنده ” است.یعنی نسبت به عقاید طرف مقابل بسیار با ملاحظه خواهید بود اما شهامت آن را نخواهید داشت که عقاید خود را ابراز کنید.

در نگرش برنده – برنده باید میان احترام به خود و احترام به دیگران تعادل ایجاد کنید.

 

عادت پنجم :اول فهمیدن و سپس فهماندن

اول در پی فهمیدن باشید، سپس سعی کنید بفهمانید. این کار به نظر ساده می نماید اما در عمل دشوار است.عادت پنجم می گوید که پیش از توجه به دیدگاه خودمان، به موضوع از دید دیگران نیز بنگریم.

۱-ارزیابی : موافق انجام کاری یا مخالف

۲-بازجویی : سوال پیچ کردن مخاطب

۳-تحمیل پند و اندرز : نصایح حکیمانه خود را بر دیگران تحمیل می کنیم

۴-تعبیر و تفسیر : رفتار و انگیزه های دیگران را بر حسب رفتار و انگیزه های خود می سنجیم

در بسیاری از مواقع برای تغییر وضعیت فرد نیازی به پند و اندرز و توصیه نیست . غالب مردم پس از اینکه مجالی برای ابراز احساسات بیابند مسائل خود را می شکافند و در نتیجه راه حلها خود آشکار می شوند.

 

عادت ششم : نیروی جمعی ایجاد کنید

در کتاب استفان کاوی، عادت ششم به کارگیری توام پنج عادت پیشین است. بنابراین، این عادت به تنهایی شامل تمام اجزای آنها نیز می شود.به ساده ترین توصیف می توان گفت:که برایند نیروی جمعی از تک تکنیروها بیشتر است،بدین مفهوم که رابطه اجزا با یکدیگر،جزیی جداگانه تلقی می شود.این جزءنیروبخش ترین،سریع ترین،متحدترین و پرهیجان ترین اجزاست.این عادت ثمره نهایی یا ایجاد راه حل های تازه و بهتر گروهی است . سینرژی ضد مصالحه و سازش است . به تعبیر دیگر یعنی کل بزرگتر از مجموع اجزای آن است ، در اینجاست که خلاقیت خود را به کار می گیریم .برآیند نیروی جمعی از جمع تک تک نیروها بیشتر است .
برای رسیدن و عمل کردن به شیوه برنده / برنده باید به ایجاد سینرژی بپردازیم . با به کار گیری عادت های ۴ و ۵ و ۶ می توانیم به این مهم دست یابیم . دقیقا به حرف های طرف مقابل گوش کنیم و در نهایت احترام ارتباط برقرار کنیم . آنگاه توانایی های خلاق خود را به کار بریم .
بها دادن به تفاوتها ( تفاوتهای ذهنی ، احساسی و روانی ) جوهره کار تیمی است

 

عادت هفتم : اره ات راتیز کن

گاه که به عواقب عظیم ناشی از چیزهای کوچک می اندیشیم ، به این نتیجه می رسیم که اصولا هیچ چیز حقیری وجود ندارد .
گاه دست از کار بکشید و در گفتار و رفتارمان درنگ و تامل کنیم .
بازسازی باید در چهار بعد صورت گیرد :

۱-جسمانی ( ورزش ، تغذیه ، کنترل فشارها )

۲-ذهنی ( مطالعه ، تجسم ، برنامه ریزی ، نوشتن )

۳-معنوی ( تعیین ارزشها ، تعهد ، مطالعه و نیایش )

۴-عاطفی / اجتماعی ( خدمت ، همدلی ، روحیه تیمی ، امنیت باطنی )

هفت عادت مردمان موثر
هفت عادت مردمان موثر

 

درباره کتاب :

نویسنده این کتاب : استفان کاوی

مترجم این کتاب : محمدرضا ال یاسین

انتشارات : هامون

چاپ بیست و دوم : ۱۳۹۳

 


مبلغ واقعی 117,500 تومان    5% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 111,625 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 698

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما