محل لوگو

اصول حاکم بر سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص


اصول حاکم بر سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اصول حاکم بر سياست کيفري اسلام در شرايط قصاص در 88صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

توضیحات کوتاه از متن:

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

فهرست مطالب

 

چكيده5

مقدمه:7

الف: بيان مسئله و علت انتخاب آن7

ب) اهداف تحقيق10

ج) سؤالات تحقيق11

د) فرضيات تحقيق:11

و) سازمان دهي تحقيق:12

فصل نخست: مفاهيم، پيشينه، مباني قصاص در گرايش کيفري اسلام14

مبحث نخست: مفهوم شناسي و سابقه تاريخي14

گفتار نخست: واژه‌شناسي14

الف) واژگان اصلي14

1. قصاص15

2. اصول17

3. سياست کيفري18

ب) واژگان مهم و مرتبط20

1.عدالت ترميمي20

2.بزه ديده شناسي21

گفتار دوم: پيشينه تاريخي24

الف) دوران باستان24

ب) در دوران قبل از اسلام25

ج) در دوران اسلامي28

د) نظام حقوقي ايران:29

مبحث دوم: مباني قصاص30

گفتار نخست: مباني شرعي کيفر قصاص30

الف) آيات30

ب) روايات35

ج) اجماع36

د) استلزامات عقلي37

گفتار دوم: مباني عرفي38

الف) استدلالات مخالفين38

ب) استدلالات موافقين40

فصل دوم: اصول حاكم در تشريح كيفر قصاص43

مبحث نخست: لزوم رعايت اصل ترميمي بودن قصاص43

گفتار نخست: جلوه‌هاي ترميم قصاص43

الف) رويکرد ويژه شريعت اسلامي به مجرم قتل عمدي43

ب) رويکرد ويژه شريعت اسلامي در پذيرش پاسخ‌هاي جبراني46

ج) رويکرد ويژه شريعت اسلامي بر عفو و گذشت در قصاص47

گفتار دوم: جلوه‌هاي بزه ديده مداري در قصاص49

الف) فعال کردن نقش بزه ديده (پذيرش حق الناس قصاص)49

ب) تاکيد بر ترميم مطالبات بزه ديده (پذيرش لزوم تشفي خاطر بزه ديده)52

مبحث دوم: پذيرش اصل تحديد کيفر قصاص55

گفتار نخست: تحديد قصاص به جرايم عليه تماميت جسماني55

گفتار دوم: لزوم رعايت اصول شخصي بودن و تناسب مجازات56

الف) اصل شخصي بودن مجازات57

ب) اصل تناسب مجازات در كيفر قصاص57

فصل سوم: اصول حاکم بر قصاص در مقام اعمال و اجراي آن62

مبحث نخست: لزوم رعايت همانندي و مماثلت62

گفتار نخست همانندي در قصاص62

الف) تأثير دين در کيفر قصاص63

ب) تأثير جنسيت در کيفر قصاص67

ج) تأثير جنون مقتول در کيفر قصاص75

گفتار دوم: مماثلت در قصاص78

الف) مفهوم مماثلت78

ب) ابعاد مماثلت79

گفتار سوم: لزوم اصل تسهيل در روش قصاص و ممنوعيت مثله کردن در آن81

الف) تشريح تسهيل در روش قصاص81

ب) ممنوعيت مثله کردن قتل82

مبحث دوم: تأثير پذيري قصاص از تأسيسات عفو ومرگ جاني84

نتيجه گيري و پيشنهادات:99

الف) نتيجه گيري99

ب) پيشنهادات101

منابع و مأخذ105

 

چكيده

قصاص در لغت به معناي پيروي كردن مي باشد و تعريف اصطلاحي آن نيز، از معناي لغوي برگرفته است. ماده 14 قانون مجازات اسلامي بر اساس تعاريف فقهي و حقوقي، اينگونه قصاص را تعريف مي كند. قصاص كيفري است كه جاني به آن محكوم مي شود و بايد با جنايت او برابر باشد.

بررسي سوابق تاريخي جوامع بشري و اديان قبل از اسلام بيانگر اعمال مجازات قصاص در مقابل جرم قتل عمدي و ضرب و جرح عمدي مي باشد و تنها در ميان اديان قبل از اسلام، دين مسيح نيز پيروان خود را به عفو و گذشت توصيه مي نموده است.

نظام حقوقي ايران نيز كه قوانين آن برگرفته از منابع اسلامي مانند قران، روايات و اجماع و عقل مي باشد مجازات قصاص را براي قتل عمدي پيش بيني نموده است.

مطالعه هاي صورت گرفته پيرامون برخوردهاي پيشين جامعه عرب قبل از اسلام بيانگر اين است كه نحوه برخورد با قاتل برحسب قوي يا ضعيف بودن جاني يا تعلق وي به قبيله خاص متفاوت بوده و با ورود شريعت اسلام با وضع قصاص، تناسب بين جرم و مجازات را ايجاد و تفاوت هاي قبيله اي و جنسيتي و مانند آن از بين برده مي شود. از آنجايي كه هدف اسلام حفظ نظم و امنيت و حيات جامعه مي باشد براي تحقق اين هدف، بايستي موانع كافي جهت بازدارندگي از ارتكاب جرم قتل ايجاد مي نمود و اين همان تعيين مجازات قصاص در اسلام است در عين رويكرد شديد اسلام به مجازات قتل عمد، رويكرد تخفيفي نيز با شرايط خاصي نيز لحاظ شده كه همان توصيه به گذشت و عفو مي باشد.

با بررسي جوامعي كه مجازاتي غير از مجازات قصاص براي قتل عمد در نظر گرفته اند، مشاهده مي گردد همچنان ارتكاب به اين جرم در حال افزايش مي باشد.

با توجه به روحيه انتقام جويي انسانها، تنها راه فروكش نموده اين روحيه، برخورد متقابل مي باشد لذا اسلام در حين اينكه به مجرم توجه دارد به مجني عليه يا اولياء دم نيز توجه خاصي قائل است به طوريكه اجراي قصاص را منوط به تقاضاي اولياي دم يا مجني عليه نموده است و همچنين به آنان اين اختيار را داده تا در مقابل عفو و گذشت خود، ديه مطالبه نمايند و اين امر باعث مي شود كه مجازات قصاص با وجود شرايطي قابل تحقق و اجرا گردد و درباره شخص مجرم اجرا گردد و از حالت قبيله اي و جنگ و خونريزي و انتقام جويي و ... خارج گردد.

در عين اينكه قصاص با تحقق شرايطي مانند هم كفر بوده، عاقل بودن جاني و مانند آن قابل اجرا مي باشد لذا هنگام اجراي قصاص نيز رعايت شرايطي مانند ممنوعيت از مثله كردن و جلوگيري از آزار و اذيت مجرم هنگام قصاص و مانند آن الزامي است.

و در پايان نيز عواملي كه در سياست كيفري اسلام موجب سقوط قصاص مي گردد و عفو و گذشت مجني عليه يا اولياي دم مي باشد كه به صورت مطالبه ديه يا گذشت (بلاعوض) يا مرگ جاني مي باشد. شايان ذكر است در مواردي اگر مجني عليه در حال فرار بميرد بايستي ديه از اموال وي پرداخت گردد و در صورتي كه كسي ايشان را فراري دهد و يا در حين فرار قاتل بميرد فراري دهنده بايستي ديه قتل عمدي را به اولياي دم بپردازد.

 

 


مبلغ قابل پرداخت 65,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 415

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما